Historia "Informatora"
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 14, kwietnia 2016 10:14
HISTORIA SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „KARWINY” W KONTEKŚCIE
HISTORII „INFORMATORA”
Jubileusz 25-lecia Spółdzielni Mieszkaniowej „Karwiny” w Gdyni zbiega się z jubileuszowym wydaniem 50 numeru biuletynu informacyjnego SM „Karwiny” w Gdyni „INFORMATOR”.
Historia Spółdzielni Mieszkaniowej „Karwiny” w Gdyni to też historia „Informatora”. Pierwsze, efemeryczne próby stworzenia biuletynu informacyjnego dla Członków Spółdzielni podjęte zostały 20 lat temu. Wydano wtedy pierwszy numer tzw. „Biuletynu informacyjnego Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej Karwiny” o nazwie „BEZ TYTUŁU” (Nr 1/96 z dnia 12.04.1996 r.). W ww. numerze – w artykule „Od Redakcji” czytamy m.in.: „Spółdzielnia nasza do tej pory nie miała swojego pisma, które informując mieszkańców o sprawach i problemach Spółdzielni, spełniałoby jednocześnie funkcję łącznika pomiędzy mieszkańcami a Radą Nadzorczą i Zarządem. Inicjatywa powołania tego pisma zrodziła się w Komisji Samorządowej Rady Nadzorczej, zaś główną ideą tej inicjatywy była potrzeba pobudzenia aktywności społecznej Członków Spółdzielni”.
Oto niektóre tytuły z tego „historycznego” 4-stronicowego numeru: „O ZPCz przed ZPCz”, „Kontynuacja inwestycji Na Wzgórzu” czy też „Niebezpieczny wzrost zadłużenia”. Sprawy dotyczące Spółdzielni Mieszkaniowej „Karwiny” w Gdyni były poruszane także w takich wydawnictwach jak np. „Karwinianka” bądź też „Obserwator Gdyński”. Były to jednak wydawnictwa zewnętrzne, działające na zasadach komercyjnych, a niektóre z artykułów opisywały rzeczywistość spółdzielczą w sposób jednostronny, wybiórczy i co najmniej kontrowersyjny. Pierwszą udaną próbą stworzenia stałego pisma wewnątrzspółdzielczego, skierowaną wyłącznie do Członków Spółdzielni było wydanie 6-stronicowego biuletynu o istniejącej do dziś nazwie „INFORMATOR” datowanego na dzień 02.12.2000 r. (Nr „0”). W biuletynie tym (z założenia kwartalniku), którego pierwszą redakcję tworzyli: Andrzej Horbaczewski, Adam Jasiński, Adam Mondzelewski i Hanna Smoleńska – wprowadzono m.in. stałą pozycję informacyjną pt. „Kalendarium Spółdzielni”, w którym to Kalendarium podawano krótkie treści i daty ważniejszych uchwał, decyzji i stanowisk podjętych przez Radę Nadzorczą i Zarząd.
Kolejny numer „Informatora” oznaczony jako nr 01 (2) z dnia 20.03.2001 r. redagował Zespół Redakcyjny w nieco odmienionym składzie: Adam Jasiński, Adam Mondzelewski, Ryszard Wojtyra i Jarosław Wójcik. Ciekawsze tytuły artykułów: „Spółdzielnia Karwiny kontra OPEC” (dotyczył podpisania dwóch korzystnych dla Spółdzielni ugód ws. zasad dokonywania rozliczeń za c.w.u. i za c.o.) oraz „Tanie mieszkania” (dotyczył uchwalenia przez RN preferencyjnej stawki 150 zł/m2 z tytułu przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe).
Wydanie 8-stronicowego „Informatora” z dnia 17.12.2002 r. oznaczone jako Nr 06 (7) opracował już nowy Zespół Redakcyjny, który tworzyli: Janusz Długoński, Adam Jasiński, Jerzy Łubkowski i Adam Mondzelewski (przewodniczący Zespołu). Ciekawsze tytuły artykułów: „Nowa Rada – Nowa organizacja” (dotyczył powołania w miejsce dotychczasowych 3 Komisji RN tylko 2 Komisji tj. Rewizyjnej i Członkowskiej ze składu 11-osobowej RN) oraz „Powracający temat – zadłużenia (znów wzrost zadłużenia lokali mieszkalnych)”.
Wydanie „Informatora” z dnia 16.12.2003 r. oznaczone jako Nr 10 (11) redagował Zespół Redakcyjny w składzie 3-osobowym (Adam Jasiński, Jerzy Łubkowski i Adam Mondzelewski jako przewodniczący Zespołu).
„Informator” z dnia 31.03.2005 r. oznaczony jako Nr 13 (14) zamieścił na stronie tytułowej znamienny tytuł „Ponownie w Waszych domach” informując, że „po dłuższej, bo trwającej bez mała rok przerwie, Spółdzielnia Mieszkaniowa „Karwiny” wznawia wydawanie „Informatora”. Stało się tak, ponieważ Zebranie Przedstawicieli Członków Uchwałą Nr 38/2004 z dnia 23.10.2004 r. zdecydowało, że biuletyn „Informator” jako kwartalnik ma się nadal ukazywać oraz upoważniło Radę Nadzorczą SM „Karwiny” do ustalenia zasad jego wydawania i finansowania. Skład nowego Zespołu Redakcyjnego: Andrzej Kałużny (przewodniczący Zespołu), Ryszard Wojtyra i Adam Jasiński.
W wydaniu „Informatora” z dnia 18.05.2005 r. ujednolicono w końcu numerację (Nr 15) i zamieszczono m.in. ciekawy artykuł pt. „Fiskus zawsze głodny” (dotyczy sprawy udzielenia bonifikaty z tytułu przekształcenia prawa do lokalu z lokatorskiego na własnościowe w kontekście zobowiązań podatkowych).
„Informator” Nr 18 z dnia 28.02.2006 r. w artykule pt. „Grunty już własne” informuje, że wykup gruntów pod budynkami mieszkalnymi odbył się w trybie decyzji administracyjnej, co zaskutkowało tym, że Spółdzielnia nie poniosła kosztów związanych z podatkiem VAT.
W „Informatorze” Nr 21 z dnia 15.12.2006 r. można odnaleźć ciekawy artykuł pt. „Głowice termostatyczne naszych grzejników (kaloryferów)” oraz artykuł pt. „Moc zamówiona, co to takiego i czy nas dotyczy bezpośrednio”.
„Informator” Nr 24 z dnia 30.09.2007 r. powiadamia m.in. o powołaniu przez ZPCz w dniu 08.09.2007 r. Komisji Statutowej, która będzie pracowała nad zmianami dostosowującymi Statut Spółdzielni do zmian w prawie spółdzielczym (w tym likwidacja Grup Członkowskich i zamiana ZPCz na Walne Zgromadzenie Członków).
Kolejny, jubileuszowy Nr 25 „Informatora” z logo Spółdzielni w nowej, kolorowej szacie graficznej oraz z nowym Zespołem Redakcyjnym ukazał się po ponad dwuletniej przerwie w dniu 15.12.2009 r. Skład nowego Zespołu Redakcyjnego: Ryszard Wojtyra – Przewodniczący Zespołu (Redaktor Naczelny), Marek Fułek – Zastępca Przewodniczącego Zespołu, Adam Jasiński i Tomasz Barański – Członkowie Zespołu. W artykule „Od Zarządu” wyjaśniono Członkom Spółdzielni co następuje: „Burzliwe wydarzenia jakie miały miejsce pomiędzy październikiem 2007 roku, a październikiem 2008 roku wywołane dezorganizacyjnymi działaniami dwóch Członków ówczesnego Zarządu spowodowały, że praktycznie nie funkcjonowała Rada Nadzorcza oraz Zebranie Przedstawicieli Członków. Dopiero decyzje podjęte przez ZPCz w dniu 04.10.2008 r. o uchwaleniu nowego Statutu oraz zmiana składu Rady Nadzorczej, a następnie decyzja Rady Nadzorczej z dnia 17.10.2008 r. o odwołaniu dwóch Członków Zarządu i powołaniu w ich miejsce nowych Członków Zarządu tj. p. Zbigniewa Szymańskiego i p. Marka Fułka, przyniosły spokój i stabilizację. W 2009 roku Zarząd za zgodą Rady Nadzorczej podjął szereg działań (w tym działań długofalowych) remontowo-inwestycyjnych i organizacyjno-prawnych, które to działania w efekcie powinny przynieść wymierne korzyści wszystkim Członkom Spółdzielni oraz przyczynić się do zmiany wizerunku naszego osiedla”.
Kolejne numery „Informatora” począwszy od Nr. 25 do dzisiejszego jubileuszowego Nr. 50 ukazywały się regularnie jako kwartalniki. Przewodnim tematem Nr. 27, Nr. 28 i Nr. 29 „Informatora” była informacja o dokonanym przez Prezydenta Miasta Gdyni wypowiedzeniu dotychczasowych opłat rocznych za grunt oddany w użytkowanie wieczyste Spółdzielni przez Gminę Miasta Gdyni z proponowaną podwyżką tych opłat o 2209% oraz o podjętych przez Spółdzielnię działaniach w tej sprawie.
Nr 30 „Informatora” z dnia 14.04.2011 r. został poświęcony w dużej części przypomnieniu faktów i zdarzeń związanych z powstaniem SM „Karwiny” w Gdyni w artykule „Dwudziestolecie SM „Karwiny” w Gdyni” oraz wyjaśnieniu zasad rozliczania kosztów wody.
W „Informatorze” Nr 31 z dnia 08.06.2011 r. znalazł się obszerny wywiad przeprowadzony przez Redaktora Naczelnego z Prezesem Zarządu p. Zbigniewem Szymańskim nt. działań Spółdzielni na rzecz Członków począwszy od dnia 18.10.2008 r. Z uwagi na fakt, że działania te były wielokierunkowe, Prezes Zarządu podzielił je na kilka grup. W pierwszej grupie znalazły się działania związane ze zmianą sposobu zarządzania i organizacji pracy (w tym wdrożenie nowego zintegrowanego systemu zarządzania Spółdzielnią w wersji DOM 5 wraz z wymianą serwera, wprowadzeniem wewnętrznej, taniej sieci telefonii komórkowej oraz rozbudową i aktualizacją strony internetowej). Druga grupa to działania w zakresie remontów zasobów Spółdzielni (w tym: kompleksowy remont 16 dźwigów osobowych, wykonanie docieplenia stropodachów w 88 budynkach mieszkalnych, wykonanie dociepleń i napraw elewacji kilkunastu budynków, remont nawierzchni chodników i schodów, znaczące zwiększenie ilości miejsc postojowych, wymiana 30 słupów oświetleniowych czy też budowa nowych pergoli śmietnikowych). Trzecia grupa obejmowała działania związane z załatwieniem spraw zaległych (remont węzła poboru c.w. i c.o. przy ulicy Lipowej 15, uzyskanie odszkodowania od Gminy Miasta Gdyni w kwocie ponad 700 tys. zł za przejęte wcześniej grunty pod drogi publiczne, a także dokonanie wymiany ok. 7000 sztuk nielegalizowanych od wielu lat wodomierzy). Czwarta grupa to działania windykacyjne, dzięki którym odzyskano w całości znaczące kwoty od kilku największych dłużników, podpisano 6 ugód pozasądowych ws. ratalnych spłat zadłużeń oraz zatrudniono zewnętrzną firmę windykacyjną. Piąta i ostatnia grupa działań dotyczyła zmian organizacyjno-prawnych, w tym opracowania nowych bądź zmiany wielu dotychczasowych regulaminów, co było niezbędne do usprawnienia pracy organów Spółdzielni.
W „Informatorze” Nr 32 z dnia 30.09.2011 r. pojawił się artykuł o wymownym tytule „Wymiana wodomierzy albo ryczałt” oraz artykuł pt. „Laureaci Konkursu Najładniejszy ogródek i wystój balkonu”.
„Informator” Nr 33 z dnia 20.12.2011 r. podaje, że Redakcja Magazynu Przedsiębiorców „Europejska Firma” przyznała Spółdzielni tytuł „EFEKTYWNA FIRMA 2010” z uwagi na dobre wyniki finansowe, natomiast w Nr. 35 „Informatora” z dnia 11.06.2012 r. znalazła się informacja, że „Spółdzielnia uzyskała tytuł DOBRA SPÓŁDZIELNIA 2012” w ramach rankingu Spółdzielni prowadzonych przez Redakcję Strefy Gospodarki (dodatku do Dziennika Gazeta Prawna). Dodatkiem do grudniowego numeru „Informatora” był kalendarz ścienny na następny rok, co stało się praktyką stosowaną w kolejnych „grudniowych” numerach.
Ciekawsze tytuły zamieszczone w Nr. 36 „Informatora” to artykuł pt. „Kradzież prądu ukarana” oraz „Spółdzielnie mieszkaniowe a gospodarka odpadami”.
W Nr. 37 „Informatora” z dnia 20.12.2012 r. kontynuowano tematykę gospodarki odpadami w artykule pt. „Gospodarka odpadami po nowemu” oraz zakończono 3-częściowy cykl artykułów pt. „Kodeks dobrych praktyk spółdzielczych”.
„Informator” Nr 38 z dnia 25.03.2013 r. alarmuje: „Kolejna próba likwidacji spółdzielczości mieszkaniowej” (sprawa dotyczyła niekorzystnych dla spółdzielczości projektów uchwał sejmowych nt. zmian prawa spółdzielczego oraz działaniach w tej sprawie podjętych przez dziewięć spółdzielni mieszkaniowych (w tym SM „Karwiny”) z terenu Gdyni, Rumi i Redy).
W „Informatorze” Nr 39 z dnia 12.06.2013 r. przedstawiono „Nowe zasady dotyczące wywozu nieczystości obowiązujące od 01.07.2013 r.” oraz przypomniano, że Klub Seniora „Iskierka” obchodzi 20-lecie istnienia.
„Informator” Nr 40 prezentuje zdjęcie pierwszej „siłowni zewnętrznej” (skarpa przy ul. Nałkowskiej) wykonanej siłami i środkami własnymi Spółdzielni i oddanej do użytkowania Członkom Spółdzielni w miesiącu sierpniu 2013 roku.
W „Informatorze” Nr 41 z dnia 19.12.2013 r. zamieszczono artykuł Zarządu Stowarzyszenia Klubu Seniora „Iskierka” opisujący 20-letnią historię Klubu, a także zamieszczono kolejną informację dotyczącą przebiegu akcji związanej z segregacją odpadów w SM „Karwiny” oraz w całej Gdyni.
Najważniejszą informacją zamieszczoną w Nr. 42 „Informatora” była informacja o tym, że Pomorska Rada Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznej NOT w Gdańsku przyznała w dniu 24.01.2014 r. wyróżnienie dla SM „Karwiny” w Gdyni w XVII edycji Konkursu o Pomorską Nagrodę Jakości za wdrażanie nowoczesnych metod zarządzania. Ponadto w ww. numerze odnaleźć można informację o kolejnym spotkaniu integracyjnym spółdzielni mieszkaniowych z terenu Gdyni, Redy i Wejherowa, które odbyło się w siedzibie SM „Karwiny”, w wyniku czego sformułowano i przekazano Prezydentowi Miasta Gdyni stosowne, wspólnie podpisane pismo dot. optymalizacji działań ws. dostarczania przez Gminę lokali socjalnych dla osób zadłużonych w spółdzielniach mieszkaniowych.
Na stronie tytułowej „Informatora” Nr 43 zamieszczono informację o dokonaniu otwarcia w dniu 20.05.2014 r. drugiej już – wybudowanej własnymi siłami i środkami „siłowni zewnętrznej” (usytuowanej między budynkami przy ul. Tuwima 2, Porazińskiej 6 i Porazińskiej 10) wraz ze zdjęciem tej siłowni.
W „Informatorze” Nr 44 zamieszczono Stanowisko Ministerstwa TBiGM RP ws. rozliczania tzw. „różnicy” zużycia wody, które potwierdzało prawidłowość przyjętych przez Spółdzielnię zasad dot. rozliczeń w tym zakresie.
„Informator” Nr 45 z dnia 18.12.2014 r. informuje o wprowadzeniu w Spółdzielni możliwości przesyłania komunikatów Zarządu i wymiarów opłat pocztą elektroniczną oraz o określeniu zasad funkcjonowania systemu Internetowej Obsługi Kontrahenta (IOK) w SM „Karwiny”.
„Informator” Nr 47 omawia wyrok Trybunału Konstytucyjnego porządkujący m.in. sprawy dotyczące zasad i warunków związanych z przyjęciem w poczet członków spółdzielni mieszkaniowych, jak też umożliwiających rozwiązanie problemu tzw. „członków oczekujących”.
„Informator” Nr 48 zajmuje się głównie przebiegiem i Uchwałami Walnego Zgromadzenia, które odbyło się w dniu 13.06.2015 r.
W Nr. 49 „Informatora” przedstawiono nowe zasady odbioru odpadów obowiązujące od dnia 1 stycznia 2016 roku, a także przypomniano zasady dot. remontów i konserwacji balkonów (loggi) obowiązujące w SM „Karwiny” w Gdyni.
Aktualny, jubileuszowy 50-ty numer „Informatora” jest nieco inny niż wszystkie poprzednie. Nie zawiera stałych rubryk typu: „Co się wydarzyło”, „Zadłużenie wobec Spółdzielni”, „Zadłużenie w budynkach mieszkalnych”, „Przekształcenia własnościowe” czy też „Informacje o wykonaniu głównych prac remontowych”. Jest natomiast przypomnieniem i podsumowaniem 25-letniej historii Spółdzielni Mieszkaniowej „Karwiny” w Gdyni i ludzi ją tworzących.